Ondřej Novodvorský Obchodný riaditeľ pre malé a stredne veľké podniky a partnerov v Microsoft Slovensko a Česká republika pripravil štúdiu, ktorá hodnotí správanie malých a stredných firiem na Slovensku. Uvádzame 10 hlavných zistení prieskumu zo života malých a stredných podnikov na Slovensku.
- Optimizmus – Až 66 % Slovákov vidí svoju budúcnosť v podnikaní pozitívne, najväčší optimisti sú však Holanďania.
- Podnikateľské ambície – Hlavným dôvodom, prečo začíname podnikať, je väčšia rovnováha medzi pracovným a súkromným životom, to si myslí 39 % zakladateľov slovenských malých a stredných podnikov.
- Rast nie je len o zisku – Úspech v podnikaní dnes znamená aj možnosť nasledovať svoju vášeň, taký je názor 35 % respondentov.
- Plánovanie a stratégia – Podnikatelia si budúcnosť príliš neplánujú, písomný biznis plán na viac ako pol roka má pripravených len 31 % slovenských firiem.
- Flexibilita a mobilita – Stále viac firiem ponúka možnosť práce odkiaľkoľvek, počet ľudí, ktorí nemusia pracovať vo firemných kanceláriách stúpa. Z domu pracuje až 35 % respondentov.
- Využívanie cloudu je trend – Podnikatelia si pochvaľujú dostupnosť dát a dynamické riešenia, ktoré oceňujú aj ich zákazníci. Až štyri pätiny respondentov na Slovensku už má základné skúsenosti s cloudom a iba v 19 % podnikoch ešte nevyužívajú cloud.
- Digitalizácia je kultúrna zmena – Nejde len o prechod z papierovej komunikácie na digitálnu, ale hlavne znamená automatizáciu procesov, hovorí 46 % respondentov.
- Technológie šetria čas – Dôvera v inovácie sa podnikateľom vypláca, šetria im čas (78 %) a sú flexibilnejší (72 %).
- Investuje sa málo – Digitalizácia je stále podceňovaná, do technológií podnikatelia vkladajú málo prostriedkov (43 %).
- Zastaralé vybavenie – V porovnaní s Európou pracujú slovenské malé a stredné podniky na starších zariadeniach – 36 % respondentov pracuje s 3 až 5 ročným zariadením. V Európe má zariadenia staršie ako 5 rokov iba pätina respondentov.