• Meniaci sa kurz dolára zvyšuje ceny smartfónov
  • Feature telefóny pomaly miznú z trhu
  • Nastupuje 4G sieť a operátori chcú tak predávať len 4G smatfóny
  • Smartfón s 5-palcovým displejom môže byť lacnejší ako model so 4-palcovým displejom

Situácia s predajom smartfónov sa pomaly ale iste mení aj na Slovensku. Podľa nášho názoru v krátkej budúcnosti veľa zmení aj aktuálny kurz euro/dolár, ktorý výrazne zdražuje produkty, dovážané z tzv. dolárových oblastí. A to je okrem USA napr. aj Čína alebo aj Japonsko. Výhodu potom môžu mať paradoxne napr. operátori, ktorí majú s výrobcami dohodnuté dlhodobé kontrakty a cena pre nich je rovnaká aj pri kurzových zmenách. Domnievame sa, že na prepad eura doplatia tento raz hlavne malí predajcovia smartfónov vo voľnom predaji.

Pomer tzv. feature telefónov k smartfónom je na slovenskom trhu podľa nášho odhadu zhruba 20 : 80 % v prospech smartfónov. Feature (niekedy označované aj ako hlúpe) telefóny si pritom kupujú ľudia skôr konzervatívnejšieho zmýšľania, ktorí napr. principiálne nechcú využívať dáta na svojom telefóne. Telefón je pre nich len na telefonovanie a na SMS-kovanie, nič viac.

DSCN1817

Veľká skupina týchto ľudí tiež chce využívať mechanickú klávesnicu, avšak telefónov s takouto výbavou je na trhu čoraz  menej. K tomu prispel aj odchod značky Nokia z trhu smartfónov, pretože táto značka v nedávanej minulosti dobre predávala klávesnicové modely aj u nás. Telefóny predávané pod značkou Microsoft sú už výhradne smartfóny s dotykovým displejom.

Na druhej strane je pravda, že možno aj polovica používateľov smartfónov nevyužíva ich vlastnosti naplno. Skôr ho používajú ako hlúpy telefón, ale páči sa im ich dizajn, veria danej značke, chcú sa ukázať alebo si nemajú z čoho iného vybrať.

Práve preto výrobcovia aj to najlepších smartfónov pridávajú tzv. jednoduchý režim na ovládanie. Sú to obyčajne veľké ikony na najčastejšie funkcie a telefón sa v podstate stáva nástrojom na telefonovanie, SMSkovanie, fotografovanie, Facebook a možno navigáciu.

TelekomSony4

Aj operátori na Slovensku celkom evidentne prechádzajú na rýchlu 4G dátovú sieť. Investujú do tejto technológie a chcú ju využiť, preto je jasné, že vo svojich predajných kanáloch sa budú orientovať skôr na telefóny, ktoré majú podporu pre 4G sieť. Očakávame, že do konca roka budú trhu dominovať smartfóny s integrovanou podporou 4G a telefón s 3G bude skôr už len výnimkou.

Na slovenský trh prichádzajú ďalší výrobcovia smartfónov a situácia tu začína byť výrazne obsadená. Značky ako Lenovo alebo Huawei sú už u nás dobre známe a svojou cenovou politikou ovplyvňujú aj tradičných výrobcov ako je Samsung, Sony, LG, HTC, možno aj Nokia/Microsoft. A to nepočítame ešte prienik tzv. zabijakov vlajkových lodí ako je OnePlus One, Xiaomi a pod.

SonyXperia-8Už v minulom tohto roka sa prejavil trend obľuby telefónov s veľkým displejom. Hlavnú pozornosť lákajú modely s 5-palcovým modelom. Z hľadiska výroby tak dochádza k situácii, že tieto modely sú lacnejšie ako modely s 4- alebo 4,5-palcovým displejom. Pláty, z ktorých sa režú displeje pri ich výrobe majú totiž rozmery, ktoré dovoľujú vyrobiť 5-palcový displej s minimálnymi stratami a to sa vo výsledku počíta. Preto tak prichádzajú modely s 5-palcovým displejom ako je Sony Xperia E4 alebo Lenovo A536 s cenou okolo 100 Eur.

Zaujímavým trendom sú potom nositeľné zariadenia alebo wearables. Asi najznámejším predstaviteľom tejto kategórie sú inteligentné hodinky. Tie prinášajú doplnkové informácie ako je napr. počet prejdených krokov, spálené kalórie, sú tu aplikácie napr. na MHD, navigáciu, prehrávanie hudby a pod. Osobitnou kategóriou sú potom hodinky s integrovanou SIM kartou, čo umožňuje hodinky použiť úplne namiesto smartfónu. Takéto zariadenia sú napr. Samsung Gear S alebo LG Watch Urbane LTE. Hlavne u športovcova sa tešia v obľube hodinky, ktoré dokážu presne spočítať niektorý športový výkon a to aj vtedy, ak nemáte k dispozícii GPS signál (beh v uzavretej hale). Tradičným výrobcom v tejto oblasti je Garmin alebo TomTom. Očakávame, že kategória nositeľných zariadení sa bude tešiť obľube hlavne vo vianočnom období.

Fenix3-2Podčiarknuté a sčítané, telefóny sa na Slovensku predávajú stále veľmi dobre a je tu priestor aj do budúcna. Údaje niektorých analytikov o tom, že ročne sa na našom trhu predá až 1 800 000 kusov telefónov však považujeme za prehnané.  hľadiska logistiky je to pre výrobcov tovar, ktorý pri malom objeme prináša veľa funkcií a hlavne sa predáva za zaujímavú cenu. Vyzerá to tak, že na Slovensku bude hlavný záujem o zariadenia lacné – teda s cenou do povedzme do 130 Eur a potom drahé – povedzme od 300 Eur vyššie. Aj Slováci veria značkám, presadiť na našom trhu úplne novú značku aj pri veľmi nízkej cene je náročné. Úspešní tak budú výrobcovia, ktorí jednak vedia dať o sebe vedieť napr. cez reklamu a pritom dokážu priniesť smartfóny s väčšími rozmermi displeja za rozumnú cenu. Rovnako je veľmi nebezpečné stáť len na jednej nohe, okrem smartfónov sa musí firma venovať aj nositeľným zariadeniam, tabletom a ďalším zariadeniam.

Viac o trendoch v predaji mobilných telefónov a príslušenstva nájdete aj v našom video rozhovore s Jakubom Tothom zo Slovak Tekomu.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu