Len 35 percent podnikateľov na Slovensku využilo vlani sociálne siete na svoju propagáciu. Aj keď ich počet narástol za 5 rokov o približne dve tretiny, podľa údajov Eurostatu patria vo využívaní sietí ako Facebook, Instagram, LinkedIn či ďalšie stále na chvost EÚ. Lídrom sú biznismeni na Malte, 73 % z nich svoj biznis spropagovali prostredníctvom sociálnych sietí.

„Slovenskí podnikatelia najčastejšie využívajú sociálne siete na posilnenie značky a propagáciu svojich produktov. Mnohí sa snažia preraziť navonok – smerom k zákazníkom, biznis partnerom a ostatným firmám a organizáciám. Je to však aj o komunikácii dovnútra firmy a posilňovaní lojálnosti súčasných zamestnancov. Mnohí si prostredníctvom sociálnych sietí hľadajú aj nových zamestnancov,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

Až 40 % podnikateľov v EÚ chce prostredníctvom sociálnych médií, kde sa zaradzujú okrem sociálnych sietí aj firemné blogy či Youtube videá, budovať imidž firmy. Je to takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2013. Druhým najčastejším dôvodom pre využívanie sociálnych médií je komunikácia navonok, najmä z konkurenčného pohľadu. Štvrtina podnikateľov využíva sociálne médiá k získaniu a reagovaniu na zákaznícke podnety, otázky či sťažnosti. Ich počet sa takmer zdvojnásobil za ostatných 5 rokov. Využívanie sociálnych médií ako takých využíval na hľadanie potenciálnych nových zamestnancov v roku 2013 takmer každý desiaty európsky podnikateľ, vlani už každý štvrtý.

 

Zdroj: Európsky štatistický úrad Eurostat, údaje za rok 2017

 

 „Slovenskí podnikatelia sú síce na chvoste vo využívaní sociálnych sietí v biznise v rámci EÚ, ale v porovnaní s niektorými susednými krajinami sú na tom o čosi lepšie. Za nami vlani o čosi zaostali Česi (34 %) a Poliaci

(26 %). Maďarsko nás za minulý rok o niečo predbehli, sociálne siete využívalo 36 % podnikateľov a v susednom Rakúsku ich bola až vyše polovica,“ doplnila Buchláková.

Najčastejšie využívajú sociálne médiá európske firmy pôsobiace v turizme, v oblasti sprostredkovania nehnuteľností a v maloobchode. Podobný trend je aj na Slovensku, nakoľko 12 % percent firiem pôsobiacich v maloobchode využíva na propagáciu sociálne médií, 10 % firiem v turizme a 4 % firiem pôsobiacich v oblasti nehnuteľností. Najviac, až 88 % firiem práve z oblasti turizmu využíva na propagáciu sociálne siete ako Facebook, Twitter či LinkedIn.

Slovenská sporiteľňa nepodceňuje vplyv sociálnych médií. Prostredníctvom Facebooku sa prihovára 148-tisíc ľuďom – pridáva rôzne aktuality, ale aj odpovedá na otázky klientov. Na najvyužívanejšej sieti je z bánk jasnou jednotkou, ako jediná banka viac ako 100-tisíc fanúšikov. Na LinkedIne má zase 7 400 sledovateľov, Instagram Slovenskej sporiteľne sleduje 3 100 ľudí. Aj na týchto sieťach je slovenskou bankovou jednotkou.

Veľkosť firmy zohrávala úlohu v tom, do akej miery sú sociálne médiá využívané. V roku 2017, viac ako dve tretiny EÚ firiem, ktoré zamestnávajú 250 a viac ľudí, malo účet na sociálnych sieťach (68 %). Pre porovnanie, sociálne siete na svoju propagáciu využívalo 43 % malých firiem (od 10 do 49 zamestnancov).

Počet ľudí, ktorí sledujú sociálne siete pritom z roka na rok rastie. Vlani na Slovensku sledovalo sociálne siete
73 % užívateľov internetu, v roku 2010 ich bola polovica. Zo susedných krajín nás v tejto štatistike predbehli Maďari (86 %), za nami sú Poliaci (65 %), Rakúšania (63 %) a Česi (58 %).

Zdroj: Európsky štatistický úrad Eurostat, údaje za rok 2017

Komentáre sú uzavreté