Podľa SAPu prebieha digitálna transformácia. V Prahe sme sa dozvedeli ako bude prebiehať a aký dopad to bude mať na e-shopy a zákazníkov. Jednoznačne však z toho vyťažia.

sap1_nowat

V súčasnosti prebieha podľa manažérky pre globálne riešenia SAPu, Daniely Khalaf, digitálna transformácia (DT). Je to proces, ktorý už mnohí poznáme, no zatiaľ si ho príliš neuvedomujeme. Nakupovať však chceme on-line, rýchlo, mať odberné miesta a zároveň tovar v niektorých prípadoch ešte v ten istý deň. Takto v skratke si môžeme predstaviť DT.

SAP je na 10. priečke riešení pre podniky, z toho na SAPe beží 80% z malých a stredných firiem.

Medzi ďalšiu zaujímavosť patrí aj to, že zákazníci SAPu robia obrat 130 mil. EUR na svojich účtoch. Zákazníci tohto riešenia produkujú až 79% čokolády celosvetovo. Takže ak si kupujete nejakú čokoládu je veľká pravdepodobnosť, že sa k vám dostala aj vďaka manažmentu cez SAP.

sap2_nowat

Spôsob nakupovania

Obchodníci budú musieť reagovať na meniace sa návyky v nakupovaní zákazníkov. Najčastejšie to dnes vidíte na predajniach s elektronikou. Práve tieto obchody a reťazce podchytili valiacu sa vlnu a prispôsobili sa novým podmienkam. Už nemajú len informačné stránky, ale kompletné e-shopy. Tam sú ceny lacnejšie, no v predajni dostanete „na revanš“ vernostné body. Pointou je, aby ste nakúpili u nich. Bežne sa totiž stáva, že kamenné predajne ťahajú za kratší koniec. Tovar si tam prídete pozrieť, doslova ochytať, vyskúšať, no nakúpite potom na e-shope niekde inde, neraz cezhranične.

Dnes sa dajú cez internet objednať aj čerstvé potraviny (www.kolonial.cz).

Obchody dnes musia zlepšovať svoju stratégiu na všetkých frontoch a zlepšiť si tzv. in-store experience. Podľa Daniely Khalaf sa obchod za posledných 5 rokov výrazne zmenil. Súčasne nákupným trendom dominuje tzv. Generácia Z. Tomu odpovedá aj dôvod, prečo je napríklad Amazon tak veľký. Určite nie preto, lebo majú e-shop. Ten podľa viacerých vyzerá „hrozne“ a ide predovšetkým o to, že majú dobrú logistiku. Je to teda skutočne veľký obchod na rôznych frontoch. Nový biznis model musí poskytovať skutočne personalizované riešenie. Generáciu Z až tak nezaujíma popis produktu, orientujú sa hlavne na sociálnych sieťach a tak vyhľadávajú recenzie a názory.

Ďalšia vec, ktorú chcú je všetko ihneď. Nemajú trpezlivosť a tomu sa musí prispôsobiť aj logistika obchodníka a možnosti dodania tovaru čo najskôr. Výnimkou nie je dodanie tovaru v ten istý deň, ak si ho zákazník objedná napríklad do desiatej hodiny rannej.

Ďalšou vlastnosťou, ktorú vyžadujú je, dodanie zadarmo. To je možné len pri veľkých hráčoch alebo tých, ktorí si dobre podchytia logistiku a budú tzv. výdajné centra a môžu si tovar distribuovať medzi sebou, podľa potrieb a odhadu objednávok.

Dôležité je poskytovanie záruky vrátenia tovaru. Pri internetovom nakupovaní ide o veľmi dôležitý faktor. Celá táto transformácia sa netýka len klasických obchodov ale aj telekomunikačných operátorov ale napríklad aj leteckých spoločností.

Mall.cz

sdr

Obchodný gigant na Slovenskom, Českom ale aj iných európskych trhoch má silnú pozíciu na trhu medzi e-shopmi. Firma Sabris, ktorá je klientom SAPu, pomáhala vybudovať z povedzme malého skladu obrovskú sklad a e-shop a vytvoriť tak udržateľný systém logistiky a plného servisu pre zákazníkov. Mall.cz totiž začal svoju prevádzku v roku 2000 na rozlohe o veľkosti jedného futbalového ihriska, v roku 2006 už obslúžil v jeden deň vyše 100 000 zákazníkov a minulý rok vybavil za celý rok 3 mil. objednávok.

Aktuálne je sklad v Českej republike navrhnutý tak, aby sa dala bez nejakých obmedzení zväčšiť jeho plocha. Konkrétne sa bude dať zväčšiť rozloha na 50 000 m2, čiže na plochu zhruba 7 futbalových ihrísk.

V sklade plánujú obsluhu až 10 000 položiek tovaru za hodinu v rámci plnej automatizácie. Tovar sa bude na linke pohybovať vďaka čiarovým kódom a bude putovať po správnych linkách. Čo sa týka dostupnosti, je vzdialený 150 m od autobusovej zastávky, ktorej spoje odvezú zákazníkov napríklad na Černý Most v Prahe. Aktuálne má tento sklad zhruba 140 000 položiek tovaru. Rozostavaním ide o akýsi 3D Matrix a nech sa na sklad pozriete z ktoréhokoľvek pohľadu, jednotlivé oddelenia budú pôsobiť rovnako.

Medzi zaujímavé výzvy takýchto skladov (e-shopov) je umiestňovanie produktov. Pri návrhu oddelení pre jednotlivé produkty sa musia popasovať s problémom, ako umiestniť malé flash disky alebo rozmernejšie položky ako napríklad bicykle. To platí potom aj pre systém vydávania tovaru a stovky transportov za deň. Zabaliť, prepraviť v rámci skladu a naložiť na správne auto.

Okrem toho musí byť vyriešené, ako reagovať na bežné správanie zákazníkov s čiastkovými nákupmi. Ideálne ak by dostal všetok objednaný tovar naraz. Ak teda niečo objedná ráno, niečo večer a iný tovar zase na druhý deň po obede.

Plánovanie

Na základe skúseností si musia e-shopy uvedomiť, že nákupné správanie zákazníkov bude iné cez bežný pracovný deň, iné mesiac pred Vianocami. Je teda treba plánovať dostatočnú kapacitu skladu a najmä logistiku príchodu tovaru na sklad a rozvozov k zákazníkom. Aj vďaka SAP HANA majú možnosť takéto prevádzky real-time analýzy. Bežnej totiž môžete predpovedať len na základe statických dát. Teda musíte uzatvoriť štatistiku a ohraničiť ju, ktoré dáta chcete brať do úvahy a ktoré už nie. Predpovede a analýzy v skutočnom čase zatiaľ umožňuje len platforma SAP HANA, na rozdiel od tradične postavených ERP systémov.

sap3_nowat

Za pozvanie ďakujeme spoločnosti SAP.

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.

Nechajte nám správu