Včera uplynulo presne 5 rokov, odkedy Facebook kúpil za 1 miliardu dolárov Instagram.

10.4.2012 Facebook oznámil jednu z najväčších a čas ukázal, že aj najlepších akvizícií v histórii Silicon Valley. V čase kúpy mal Instagram 30 miliónov používateľov a nulové príjmy. Dnes využíva populárnu aplikáciu na úpravu a zdieľanie fotografií viac ako 600 miliónov používateľov a analytici mu predpovedajú multimiliardové výnosy z reklamy. To, čo dnes vyzerá ako skvelý obchod, sa však v tom čase nejavilo ako samozrejmosť. Facebook bol vtedy tesne pred IPO (primárna verejná ponuka akcií) a dovtedy najväčšia investícia v jeho histórii sa aj mnohým odborníkom v tom čase javila ako riskantný krok, berúc do úvahy fakt, že berie pod svoje krídla spoločnosť, ktorá nezarába žiadne peniaze.

Výrazný nárast počtu používateľov je nesporne dôkazom, že akvizícia bola od Facebooku veľmi dobrým ťahom. Ale bývalý marketingový riaditeľ najpopulárnejšej sociálnej siete na svete Mike Hoeffinger poukazuje ešte na ďalší rozmer výhodnosti celej transakcie. Je ním dôkaz, že Facebook dokáže budovať viacero úspešných produktov naraz. V očiach akcionárov i investorov sa vďaka tomu stáva spoľahlivou spoločnosťou a správnou voľbou na riadenie skutočne masívneho rastu. Hoeffinger na túto skutočnosť poukázal vo svojej novej knihe „Becoming Facebook“, publikovanej minulý týždeň.

Vľavo CEO Instagramu Kevin Systrom, vpravo CEO Facebooku Mark Zuckerberg

„A v tom tkvie neoceniteľná hodnota príbehu o Instagrame. Dôkaz, že Zuckerberg vie premeniť víziu rastu a dosahu firmy na realitu a to bez zbytočných zásahov“, píše vo svojej knihe Hoeffinger. „Je to jasná správa pre najlepších podnikateľov tohto sveta, že pokiaľ chcú hrať naozaj veľkú hru, môžu si ju prísť zahrať s Facebookom“. Hoeffinger verí, že práve úspešné získanie Instagramu bolo aj dôvodom dvoch ďalších veľkých akvizícií, WhatsAppu za 19 miliárd dolárov a Oculusu za 2 miliardy dolárov (obe v roku 2014).

Tiež sa domnieva, že práve úspešná akvizícia Instagramu Zuckerbergovi pomohla najať veľké manažérske mená, akými sú David Marcus (bývalý šéf PayPalu, ktorý má aktuálne na starosti Messenger) či Hugo Barra (exviceprezident Google aj Xiaomi, aktuálne vedie divíziu virtuálnej reality).

Zdroj: Recode

 

Nechajte nám správu