Skutočnému prieniku elektromobilov na európsky trh bráni nedostatočná sieť poriadnych nabíjačiek. Tá síce aj na Slovensku rastie, ale je toho zatiaľ veľmi málo. Predstava, že by si každý z majiteľov (elektro)mobilov nabíjal s vlastným káblom vozidlo zo svojho bytu na sídlisku, je vysoko nereálna. Vyzerá to však tak, že viacero spoločností v tomto vidí obchodnú príležitosť. Konzorcium nemeckých výrobcov automobilov má napr. ambíciu pokryť vlastnou sieťou celú Európu a to do konca tohto desaťročia. 

Iniciatíva sa volá IONITY a je to joint venture firiem BMW, Vokswagen, Daimler a Ford. Toto konzorcium plánuje postaviť stanice High Powered Charging (HPC)  najprv v Nemecku, kde by ich do konca tohto roka malo byť 20. Vzdialenosť medzi nimi by mala byť len 120 kilometrov. A to je vzdialenosť, ktorú prekoná väčšina v súčasnosti vyrábaných elektromobilov.

V ďalšom roku by sa v Nemecku malo objaviť viacero takýchto staníc, ich celkový počet by mal byť do konca roka 2018 okolo 100. V tomto roku pribudnú ale aj ďalšie krajiny, celkový počet HPC staníc v Európe by mal dosiahnuť 400. Do roku 2020 by ich mali byť tisícky po celej Európe vrátane Slovenska. Kapacita týchto staníc je okolo 350 kW, platiť by sa tu malo výhradne digitálne a stanice budú samoobslužné.

K tomu prichádza aj správa o tom, že Samsung a izraelský startup StoreDot chce dodávať do elektromobilov batérie, ktoré sa dajú nabiť v rádovo minútach. Tesla a IONITY tak budujú hustejšie vlastné siete, na ktoré sa dá spoľahnúť. Uvidíme, ktorý princíp sa skutočne presadí.

Viac o elektromobiloch Tesla

Tesla predstaví svoj prvý nákladný automobil

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu