Alza.cz a. s. zaznamenala cez pandemický rok 2020 najrýchlejší rast za posledných 10 rokov. Dosiahla obrat 1,4 miliardy EUR a za rok spracovala 15,8 miliónov objednávok. Takmer polovica z nich bola zaplatená kartou online a v sezóne štvrtina doručená do AlzaBoxov. Slovensko pritom z pohľadu Alza rástlo extrémne rýchlo.
Tento dravý e-shop vyrástol o 28 % za rok. Počet unikátnych zákazníkov webu narástol na takmer 5 miliónov. Slovensko pritom dosiahlo nárast o 36 %. Alza pritom pôsobí okrem ČR aj v Maďarsku, Rakúsku a v Nemecku. Na Slovensku bol zavedený systém expresných objednávok pomocou Liftago. Trend je k okamžitej dostupnosti objednávky hneď potom ako si tovar vyberiete. Napr. nové iPhone 12 boli k dispozícii na predaj hneď v okamžiku ich začiatku oficiálneho predaja.
Alza investovala aj do rozvoja svojich služieb a ponúkaného portfólia tovaru. Zamerali sme sa na privátne značky, napr. športové vybavenie Campgo či Stormred, orechy Bery Jones alebo príslušenstvo k smartfónom AlzaGuard a produkty AlzaPower či ekologická drogéria AlzaEco.
Zásadným sa behom pandémie ukázalo rozhodnutie budovať sieť samoobslužných výdajných schránok AlzaBoxov, ktoré umožňujú jedno z najbezpečnejších vyzdvihnutí objednávok. E-shop behom roku ich počet viac ako strojnásobil na počet 700.
Zmeny v správaní zákazníkov sa prejavili v preferencii bezhotovostných platobných metód. Takmer 70 % všetkých platieb bolo prevedených platobnou kartou. Na úkor predtým veľmi obľúbenej platby na dobierku alebo v hotovosti pri prevzatí tovaru sa zvýšil podiel online platieb kartou na 46 %.