Pravidelne sa stretávame pri konzultáciách ohľadom online marketingu s firmami, ktoré majú svoj biznis založený na poskytovaní služieb alebo predaji produktov iným firmám a nie koncovým zákazníkom. Označuje sa to pojmom ,,B2B“ (business to business), kde sú obchodné vzťahy medzi dvoma alebo viacerými podnikmi pre ich potreby (pokiaľ žiaden z nich nie je konečným spotrebiteľom). Tento druh firiem často nevie, ako využiť potenciál online marketingu na propagáciu svojich služieb, alebo brandu.

Ako zvoliť správnu stratégiu

Treba začať so základnými analytickými krokmi:

  1. Zadefinujte si ciele a upravte web tak, aby boli ľahko dosiahnuteľné.
  2. Na základe dostupných dát a informácií si definujte svoju cieľovú skupinu (aké typy firiem sú vaši typickí zákazníci, kto v týchto firmách rozhoduje…) a prispôsobte tomu obsah vášho webu a spôsob komunikácie (odborný jazyk, technické dáta, vizuálny štýl…).
  3. Spíšte si všetky kontaktné body, kde na vás môže iná firma naraziť (internet, letáky, odborná tlač, rádio, TV, emailová komunikácia, výstavy, obchodný zástupca…) a spravte si scenáre, ako bude váš potenciálny zákazník postupovať smerom k splneniu cieľa.
  4. Definujte si, čo viete v rámci online marketingu realizovať v rámci vašej firmy a čo už nedokážete (odborne a kapacitne) pokryť, a oslovte profesionálov (freelancera alebo agentúru).
  5. Spravte si analýzu konkurencie: v čom sú lepší, čo sú ich silné stránky, ako a kde komunikujú a inšpirujte sa.
  6. Definujte si svoje konkurenčné výhody (v čom ste jedinečný), a to komunikujte v prvom rade.

Ktoré online kanály môžete využiť?

Pre firmu je ideálne, ak je v rámci online marketingu ľahko dohľadateľná, ak dokáže publikovať odborné články, a tak sa profilovať ako líder v danom segmente. Brand by sa mal rozumne promovať v obsahovej sieti akvizične a aj remarketingom. Firma by mala so svojimi klientmi komunikovať aj cez emaily, vzdelávať a informovať o novinkách a trendoch, pripomínať sa na sociálnych sieťach. Firma, ktorá je B2B, musí komunikovať tak, aby tým pomáhala aj svojim obchodným zástupcom. Kvalitným marketingom zvyšujete hodnotu svojej značky a nemusíte tak konkurovať len cenou.

SEO a content marketing

Obsah je stále kráľ a pri B2B to platí dvojnásobne. Nie obsah pre obsah, ale informácie, ktoré sú užitočné a vzdelávajú. Komplexne riešené SEO vám zabezpečí dohľadateľnosť, dobré pozície pri dôležitých KW (kľúčových slovách). Tým sa vám zvýši návštevnosť z vyhľadávačov. 70 % používateľov kliká vo vyhľadávaní na organické (neplatené) výsledky v Google. Vďaka kvalitnému SEO vytvoríte dlhodobý a hodnotný obsah. Content marketing dokáže nachádzať rôzne formy komunikácie na rôznych platformách. Pre mnohé značky môže byť zaujímavé svoj odborný obsah šíriť aj na platforme, ktorá promuje natívny obsah, ako je napríklad Strossle.

PPC reklama v Google Ads

Reklamný systém, ktorý je veľmi zložitý, ale aj veľmi komplexný. Používa sa na efektívnu a výkonnostnú kampaň. Má rýchly nástup po zapnutí kampaní a okamžitý koniec po vypnutí. Ale pre klientov, ktorých business je vo vyhľadávaní na Google veľmi výrazný, ktorí potrebujú výrazne a rýchlo odpromovať svoju službu, produkt alebo brand, je to ideálna cesta. Pri nastavení dobrého cielenia a inteligentného remarketingu môže B2B klientom rýchlo priniesť očakávané výsledky. Dá sa napríklad odpromovať pozvánka na veľtrh, kde bude firma vystavovať, a tak tam pritiahnuť svojich potenciálnych zákazníkov.

Sociálne siete

Váš zákazník nebude denne chodiť na váš web, ale pravdepodobne je denne na nejakej sociálnej sieti. Preto je dobré pripomínať sa tam vašim zákazníkom pomocou remarketingu. Môžete presne cieliť pomocou lookalike publík a rozširovať tým vaše publikum o veľmi podobné, ktoré bolo na vašom webe. Vyberte si sociálne siete, ktoré majú zmysel pre váš biznis a na nich promujte informácie (napr. odborné na LinkedIn, menej odborné na Facebooku,…).

Emailing

Vytvorte podmienky, aby ste na webe, prípadne sociálnych sieťach, motivovali návštevníkov zanechať vám svoj email. Pokiaľ máte databázu vašich firemných zákazníkov, treba ju rozumne segmentovať (podľa kraja, podľa vzťahu k vám: nakúpil/nenakúpil, podľa obchodného zástupcu, podľa odvetvia a podobne). Vytvorte si stratégiu komunikácie: frekvenciu rozposielky, témy pre obsah, publikačný kalendár a na základe toho viete vybrať ideálny nástroj na rozposielku.

Získavanie leadov

Nové leady môžete zbierať mnohými spôsobmi. Na sociálnych sieťach a na webe pomocou formulárov a výmenou za hodnotný obsah. Jestvujú ale aj nástroje, ktoré vám dokážu identifikovať firemného návštevníka webu a tento lead aj s údajmi o danej firme, vám reportovať. Je to napríklad aplikácia Leady.cz.

Dobrá rada na záver

Rozhodovací proces B2B zákazníkov je väčšinou zložitejší a dlhší. Ale čím ďalej, tým viac sa odohráva v online prostredí, kde rozhodujú odborné a dostupné informácie. Pokiaľ ich nemáte a neviete doručiť vašim potenciálnym zákazníkom, prichádzate o nich.

Milan Markovič – Online stratég Effectix.com

Značky:

Nechajte nám správu